Audyt obecnie funkcjonującego systemu ochrony danych osobowych
Pierwszym etapem czynności podczas realizacji zamówienia będzie przeprowadzenie audytu poziomu zerowego, czyli zakresu wdrożonego obecnie systemu ochrony danych osobowych w związku z realizacją wytycznych opisanych w rozporządzeniu RODO.
Celem prac podejmowanych przez nas w ramach zamówienia będzie weryfikacja wskazanych przez Klienta procesów pod kątem zgodności z wewnętrznymi i zewnętrznymi regulacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych.
Zadania prowadzone podczas prac projektowych
Nasi konsultanci zapoznają się z dokumentacją obecnie funkcjonującą w organizacji zawierającą przede wszystkim:
- Mapę procesów z obszaru ochrony danych osobowych
- Inwentaryzację zasobów (tzw. Asset)
- Politykę bezpieczeństwa obszaru ochrony danych osobowych
- Analizę bezpieczeństwa
- Prowadzone rejestry
- Stosowane zabezpieczenia
- Umowy i regulację
- Regulaminy
Weryfikacji poddana zostanie również poprawność i kompleksowość informacji zawartych w procesach obsługujących (zawartych) w Rejestrze czynności przetwarzania. Kolejna czynnością audytową będzie sprawdzenie umów, klauzul, wniosków, regulaminów, itd.
Zakres audytu
- Identyfikacja przetwarzanych danych (cel, zakres, adekwatność, podstawa prawna)
- Badanie spełnienia obowiązku informacyjnego
- Analiza i weryfikacja istniejących dokumentów,
- Oględziny obszarów przetwarzania danych osobowych i stanowisk pod kątem zabezpieczeń
- Sprawdzenie zabezpieczeń organizacyjnych, fizycznych informatycznych oraz osobowych
- Zebranie informacji niezbędnych do wdrożenia RODO
- Sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli i ocena stanu faktycznego związanego z realizacją wymagań proceduralno-prawnych z zakresu ochrony danych osobowych
- Przeprowadzenie identyfikacji zagrożeń
- Weryfikacja stosowanych ofert, umów ,lub innych dokumentów warunkujących gromadzenie, przetwarzanie, powierzanie bądź udostępnianie danych osobowych
- Przegląd oraz analiza posiadanej dokumentacji
- Analiza systemów informatycznych
- Analiza polityk bezpieczeństwa
- Sposób realizacji uprawnień podmiotów danych, w szczególności poprawiania, usuwania, ograniczania przetwarzania, przenoszenia danych
- Podstawy prawne przetwarzania szczególnych kategorii danych osobowych (jeżeli występują w procesie)
- Cel i podstawy prawne profilowania (jeżeli występuje w procesie)
- Okres retencji danych osobowych przetwarzanych w procesie
- Sposób zabezpieczeń produktów informatycznych, w których przetwarzane są dane osobowe i które wykorzystywane są w procesie
- Zgodność procesów przetwarzania danych osobowych w banku z art 25 art 32 art 33 RODO i sposób udokumentowania zgodności dla celów rozliczalności
- Zgodność zabezpieczeń produktów informatycznych z normami PN ISO/IEC 27001 oraz Załącznikiem A normy
- Zgodność z Polityką Bezpieczeństwa Danych Osobowych
- Zgodność z Regulaminem w sprawie Ochrony Danych Osobowych
- Zgodność z odnośnymi Standardami Bezpieczeństwa IT
- Zgodność z innymi wewnętrznymi regulacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych
- Zakres i zgodność z korporacyjnymi wytycznymi w obszarze ochrony danych osobowych -GAP
Wynik audytu – produkt
Wynikiem przeprowadzonych działań audytowych będzie raport z określeniem poziomu zgodności z wytycznymi oraz zaleceniami poaudytowymi do wdrożenia. Wszystkie prace audytowe będą w oparciu o wytyczne zawarte w normie międzynarodowej ISO/IEC 19011. Raport zostanie przygotowany w jednym egzemplarzu. Będzie to albo wersja papierowa, która zostanie przekazana upoważnionemu pracownikowi Zamawiającego, albo zaszyfrowana mechanizmami PGP (klucz prywatny / klucz publiczny) wersja elektroniczna która również zostanie przekazana upoważnionemu przedstawicielowi Zamawiającego. Klucz deszyfrujący zostanie przekazany innym medium, niż Raport.
Wdrożenie zaleceń poaudytowych
W związku z przeprowadzonym audytem do wdrożenia zostaną przeznaczone po zaakceptowaniu przez najwyższe kierownictwo zagadnienia z obszarów procesów wymienionych w raporcie. W momencie składania oferty nie jesteśmy w stanie opisać zaleceń jak również procesów i procedur jakie będą przeznaczone do wdrożenia. Z doświadczenia pobranego z innych projektów z adekwatnym zakresem możemy szacować, iż do wdrożenie zostanie przewidziany poniższy obszar:
- Inwentaryzacja zasobów
- Analiza ryzyka
- Plan zarządzania ryzykiem w obszarze ochrony danych osobowych
- Polityka bezpieczeństwa
- Umowy i rejestry
Funkcja Inspektora Ochrony Danych
Chcąc prowadzić świadczenia usług związanych z realizacją zadań ochrony danych osobowych oraz zadań przypisanych inspektorowi ochrony danych osobowych zgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwane dalej „RODO” i innymi obowiązującymi przepisami prawa chcemy w zakresie oferty dać Państwu możliwość z korzystania z usług prowadzonych przez IOD.
Dlaczego taka propozycja? Mianowicie chcemy abyście Państwo wdrażając wytyczne i zalecenia poaudytowe na każdym jego etapie byli pewni, że są zgodne z obowiązująca litera prawa i wytycznymi w momencie wdrażania. Usługa jest wliczona w cenę oferty. Jest to dla Państwa dodatkowa korzyść wynikająca ze współpracy z naszą firmą.
Zadania jakie w ramach swojej funkcji będzie realizował Inspektor Ochrony Danych to:
- weryfikacja i aktualizacja dokumentacji wewnętrznej dotyczącej zasad przetwarzania danych osobowych w BNP wraz z niezbędnymi załącznikami i formularzami;
- prowadzenie rejestrów czynności przetwarzania danych osobowych i rejestrów kategorii czynności;
Kontrola legalności przetwarzania danych zgodnie z przepisami RODO, w tym:
- identyfikacji podstaw prawnych legalizujących przetwarzanie danych osobowych, zgodnie z art. 6 RODO;
- prowadzenie spraw związanych z incydentami naruszenia zasad przetwarzania danych osobowych, w tym obsługa zgłoszonego incydentu lub podejrzenia wystąpienia incydentu bezpieczeństwa danych osobowych;
- w przypadku naruszenia zasad przetwarzania danych osobowych, pomoc w przywróceniu stanu zgodnego z prawem;
Nadzór nad przestrzeganiem zasad ochrony danych u Zamawiającego, w tym:
- wsparcie w procesach ochrony danych osobowych u Zamawiającego, uwzględniając charakter, zakres, kontekst oraz cele przetwarzania danych osobowych;
- monitorowanie przestrzegania przepisów RODO, ustawy o ochronie danych osobowych i innych przepisów prawa unijnego i krajowego o ochronie danych oraz polityk Zamawiającego lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych
- podejmowanie działań w ramach monitorowania, m.in. zbieranie informacji w celu identyfikacji procesów przetwarzania, analizowanie i sprawdzanie zgodności przetwarzania, w celu dostarczenia Zamawiającemu wyczerpujących informacji o procesach przetwarzania danych w zakresie zgodności z przepisami prawa w postaci wniosków lub zaleceń;
- Opracowanie wzorów umów powierzenia, klauzul informacyjnych, klauzul zgody, upoważnień i oświadczeń w zakresie ochrony danych.
Zarządzanie w sytuacjach wystąpienia incydentów bezpieczeństwa i sporach:
- wsparcie w opanowaniu kryzysów, np. w postaci wycieku danych, upublicznieniu danych, skarg;
- wsparcie prawidłowej komunikacji w kontaktach z policją, prasą, poszkodowanymi i innymi instytucjami.
Przeprowadzanie analizy ryzyka i wyznaczanie zabezpieczeń zgodnie z przepisami RODO, w tym:
- cykliczne przeprowadzania analizy ryzyka;
- wyznaczanie i nadzór nad wdrażaniem zabezpieczeń organizacyjno – technicznych;
- Współpraca z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Zamawiającego w zakresie wdrażania zabezpieczeń informatycznych, poprzez wyznaczanie wymaganych ustawowo zabezpieczeń. W przypadku braku, nadzór nad ich prawidłowym wdrożeniem;
- Udzielanie wskazówek Zamawiającemu w przedmiocie wdrożenia odpowiednich i skutecznych środków technicznych oraz organizacyjnych, mających zabezpieczyć dane osobowe oraz wykazanie przestrzegania prawa przez Zamawiającego, w szczególności w zakresie identyfikacji ryzyka związanego z przetwarzaniem danych – w tym ocenę pod kątem źródła, charakteru, prawdopodobieństwa i wagi zagrożenia oraz wskazania najlepszych praktyk pozwalających zminimalizować to ryzyko;
- Kontrola zgodności oprogramowania Zamawiającego z przepisami RODO, w tym pomoc w dostosowaniu, doborze lub zmianie oprogramowania do przetwarzania danych osobowych, aby spełniało wymagania RODO oraz innych właściwych przepisów;
- Formułowanie wniosków dla Zamawiającego, dotyczących poprawy bezpieczeństwa danych osobowych zgodnie z przepisami RODO, ze wskazaniem koniecznych, potencjalnych decyzji poprawiających zakres bezpieczeństwa;
- Nadzór nad przeprowadzaniem oceny skutków ochrony danych.
- Planowanie i nadzór nad audytami bezpieczeństwa danych osobowych.
- Odpowiedzi na wszelkie zapytania w kwestiach dotyczących administrowanych danych osobowych, kierowane przez podmioty zewnętrzne oraz osoby fizyczne.
- Opiniowanie w sprawie możliwości oraz prawidłowości zbierania danych osobowych w celu utworzenia rejestru czynności przetwarzania danych osobowych, zbierania nowych kategorii danych lub przetwarzania danych w innym celu niż ten, dla którego dane zostały zebrane.
- Opiniowanie w sprawie obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 13 oraz w art. 14 Rozporządzania o Ochronie Danych Osobowych, przygotowywanie projektów odpowiednich zapisów w umowach i korespondencji Zamawiającego.
- Opiniowanie w sprawie udostępniania danych osobowych zewnętrznym odbiorcom danych.
- Koordynowanie procesu nadawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych.
- Bieżąca kontrola czy wszyscy pracownicy przetwarzający dane osobowe posiadają stosowne upoważnienia.
- Opiniowanie legalności powierzenia danych osobowych, których administratorem jest Zamawiający.
- Organizacja formalnych zasad współpracy z podmiotami zewnętrznymi u Zamawiającego, w szczególności:
- weryfikacja oraz aktualizacja umów powierzenia przetwarzania danych osobowych;
- wsparcie podczas negocjacji i podpisania umów powierzenia przetwarzania danych przez podmioty posiadające dostęp do danych osobowych;
- nadzorowanie procesów przetwarzania danych osobowych przez podmioty, którym Zamawiający powierzył swoje dane osobowe do przetwarzania.
- W ramach realizacji obowiązków względem organu nadzorczego:
- Współpracowanie w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz w stosownych przypadkach zwracać się do niego (zgodnie z artykułem 39 ust. 1 lit. d RODO).
- Zgłoszenia naruszenia ochrony danych przez administratora (zgodnie z artykułem 33 RODO).
- Pełnienie funkcji punktu kontaktowego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36 RODO oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.
W ramach funkcji sprawozdawczych:
- Wykonanie sprawdzeń na zlecenie organu nadzorczego.
- Wykonanie sprawdzeń na zlecenie administratora danych lub Zamawiającego.
W ramach szkoleń pracowników Zamawiającego:
- Ciągłe i cykliczne zapewnianie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych.
- Edukacja i podnoszenie świadomości pracowników Zamawiającego w zakresie prawa do prywatności i ochrony danych osobowych.
- Przygotowanie materiałów informacyjnych dla pracowników.
- Organizacja warsztatów, szkoleń, spotkań oraz innych form kontaktów, zachęcających uczestników do jak najaktywniejszego udziału, a przy tym umożliwiające podnoszenie ich kompetencji w zakresie ochrony danych osobowych.
- Rodzaj przekazywanych informacji powinien być dostosowany do konkretnej grupy docelowej, tj. Inaczej powinno wyglądać szkolenie adresowane do grupy informatyków, inaczej do prawników, a jeszcze inaczej do opiekunów projektów.